Να συμπληρώσουμε ότι έχουν εκκενωθεί και οι εστίες, γεγονός που θα έπρεπε να συνηγορήσει ανασταλτικά στην όποια επιχειρηματολογία για διενέργεια εξεταστικής μέσα στον Ιούλιο.
Αξιότιμοι κύριοι καθηγητές και κ. Πρόεδρε
Τις τελευταίες μέρες έχει ανοίξει στο Τμήμα Φιλολογίας μια συζήτηση γύρω από το πώς και το πότε θα διενεργηθεί η εξεταστική του Ιούνη που αναβλήθηκε λόγω των φοιτητικών κινητοποιήσεων ενάντια στο νέο νόμο πλαίσιο και στην αναθεώρηση του άρθρου 16 καθώς και στην συνολικότερη υποχρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στην αρμόδια για αυτό το ζήτημα Γενική Συνέλευση Τμήματος που θα πραγματοποιηθεί αυτή τη βδομάδα θα υπάρξει η πρόταση να γίνει η εξεταστική του Ιούνη μέσα στον Ιούλη. Λίγα μόνο σχόλια πάνω σε αυτήν την πρόταση.
Πρώτα από όλα η απόφαση των φοιτητών έτσι όπως διαμορφώθηκε μέσα από τα συλλογικά τους όργανα, τις γενικές συνελεύσεις, είναι να διενεργηθεί διπλή εξεταστική τον Σεπτέμβρη, με διάρκεια τέτοια που να επιτρέπεται η ομαλή διεξαγωγή της, με ρυθμούς ανθρώπινους τόσο για τους φοιτητές όσο και για τους διδάσκοντες. Από την άλλη οι ενιαίοι φορείς διδασκόντων της φιλοσοφικής και των κοινωνικών επιστημών είχαν δεσμευτεί ότι στο ζήτημα της εξεταστικής θα σεβαστούν τις όποιες αποφάσεις των φοιτητών και εν προκειμένω την απόφαση για διπλή εξεταστική τον Σεπτέμβρη.
Η απόφαση αυτή των φοιτητών λαμβάνει υπόψη της το γεγονός ότι η πλειοψηφία των συναδέλφων μας αυτή τη στιγμή έχει φύγει από το Ρέθυμνο κι έχουν γυρίσει στους τόπους διαμονής τους. Μεταξύ αυτών μια μεγάλη μερίδα είναι από την Κύπρο πράγμα που καθιστά ακόμα πιο δύσκολη την άμεση επιστροφή τους. Και όχι μόνο έχουν γυρίσει στους τόπους διαμονής τους αλλά πολλοί είναι εκείνοι που λόγω οικονομικών δυσχερειών έχουν ξεκινήσει να δουλεύουν με αποτέλεσμα να καθίσταται απαγορευτικό για αυτούς να μπορέσουν να προετοιμαστούν και να συμμετάσχουν επί της ουσίας σε μια εξεταστική που θα γίνει αυτό το μήνα. Και αυτό βέβαια αν θεωρήσουμε έτσι εύκολα σαν αυταπόδεικτο ότι θα μπορέσουν να ενημερωθούν εγκαίρως τόσοι πολλοί φοιτητές.
Από την άλλη είναι κατανοητός ο προβληματισμός που τίθεται από μερίδα διδασκόντων για το πότε θα προλάβουν να διορθώσουν τα γραπτά το Σεπτέμβρη. Απλά υπενθυμίζουμε ότι και στο παρελθόν έχει διενεργηθεί διπλή εξεταστική το Σεπτέμβρη ύστερα από κινητοποιήσεις των διδασκόντων που είχαν γίνει τον Ιούνη. Το συγκεκριμένο πρόβλημα μπορεί να λυθεί με έναν καλύτερο διακανονισμό του προγράμματος. Τα μαζικά μαθήματα θα μπορούσαν να μπουν στην αρχή της πρώτης εξεταστικής και προς το τέλος της δεύτερης προκειμένου να υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος στους διδάσκοντες για να τα διορθώσουν.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν υπαρκτά προβλήματα και καταδεικνύουν το ανεφάρμοστο της πρότασης για εξεταστική μες στον Ιούλη. Μια τέτοια εξεταστική θα απέκλειε την συντριπτική πλειοψηφία των συμφοιτητών μας και μόνο τύποις θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως τέτοια [...]
Η διατύπωση του κ. Νικολαϊδη για εξεταστική τον Ιούλη για όσους ενδιαφέρονται είναι κάπως αποπροσανατολιστική. Μπορούν να αναφερθούν πάμπολλα παραδείγματα συναδέλφων μας που θα ‘’ενδιαφέρονταν’’ να δώσουν εξεταστική τώρα αλλά πολύ απλά δεν είναι σε θέση να το κάνουν. Μια τέτοια πρόταση σε καμία περίπτωση δεν έρχεται να διευκολύνει τους φοιτητές του τμήματος Φιλολογίας. Και πώς θα μπορούσε να το κάνει όταν τους βάζει εκβιαστικά διλήμματα. Και πώς γίνεται ‘’να εξυπηρετηθούν’’ οι φοιτητές όταν εκτός από όλα τα παραπάνω υποχρεούνται να συμμετάσχουν σε μια εξεταστική της οποίας το πρόγραμμα θα δημοσιοποιηθεί το αργότερο 3 μέρες πριν την έναρξη της.
Τα πράγματα είναι πολύ απλά. Μια εξεταστική εν μέσω κατακαλόκαιρου, με όλους τους φοιτητές, ακόμα και τους επί πτυχίω, να έχουν επιστρέψει στα σπίτια τους, με κάποιους από αυτούς να δουλεύουν προκειμένου να μπορέσουν να σηκώσουν το δυσβάσταχτο για αυτούς και τις οικογένειες τους βάρος της κατά τα άλλα ‘’δημόσιας και δωρεάν παιδείας’’, που κανένας από αυτούς δεν θα είναι επαρκώς προετοιμασμένος για να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις μιας εξεταστικής λόγω των άλλων υποχρεώσεων του και κυρίως λόγω του μικρού χρονικού περιθωρίου που δίνεται, δεν μπορεί παρά να είναι κόντρα στα συμφέροντα των συναδέλφων μας. Στην ουσία μια εξεταστική τώρα θα σημαίνει τον αποκλεισμό της πλειοψηφίας των φοιτητών του Τμήματος Φιλολογίας.
Πολλά είναι τα συμπεράσματα που θα μπορούσαν να εξαχθούν από την συγκεκριμένη πρόταση του κ. Νικολαϊδη. Αν υποθέσουμε ότι πρόκειται για μια καλοπροαίρετη κίνηση που αποσκοπεί στην διευκόλυνση των φοιτητών και στην προάσπιση των συμφερόντων τους τότε ο κ. Πρόεδρος θα πρέπει, αναλογιζόμενος όλα τα παραπάνω αλλά και τα όσα αναφέρθηκαν σε προηγούμενα σημειώματα να την αποσύρει. Επιπλέον, αυτό που θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο είναι πως κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα ποια είναι τα φοιτητικά συμφέροντα πέραν των ίδιων των φοιτητών. Και είναι αυτοί που μέσα από τις μαζικότατες διαδικασίες τους κατέληξαν στην απόφαση τους για διπλή εξεταστική το Σεπτέμβριο. Έτσι ενωμένοι όπως δώσαμε την μάχη ενάντια στους αντιεκπαιδευτικούς νόμους, έτσι ενωμένοι αποφασίσαμε να πάμε και στην εξεταστική χωρίς διαιρέσεις και διακρίσεις ανάμεσα σε αυτούς που ενδιαφέρονται και σε αυτούς που ρεμαλεύουν. Το να καλούνται τώρα κάποιοι να πάρουν αποφάσεις για τους φοιτητές ερήμην τους -δεδομένου ότι όλοι έχουμε φύγει από το Ρέθυμνο- και χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους τις εκφρασμένες διαθέσεις τους είναι αν μη τι άλλο λάθος.
Επειδή όμως είναι χαλεποί οι καιροί τους οποίους ζούμε, η συγκεκριμένη κίνηση μπορεί κάλλιστα να εκληφθεί και σαν μια προσπάθεια ποινικοποίησης του δίκαιου αγώνα των φοιτητών αλλά και μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας για δημόσια και δωρεάν παιδεία, για ανθρώπινους ρυθμούς σπουδών, για πτυχία με αξία. Και μπορεί να εκληφθεί ως τέτοια από τη στιγμή που το μόνο που κάνει είναι να πααγνωρίζει τις διαθέσεις των φοιτητών και να τους επιβάλει μια εξεταστική που κανένας δε θέλει, που κανέναν δε διευκολύνει αντιθέτως του βάζει το μαχαίρι στο λαιμό, υποχρεώνοντας τον σε μια εξαντλητική διαδικασία στην οποία θα πρέπει να συμμετάσχει.
Αυτό το οποίο θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο είναι πως το φοιτητικό κίνημα όλον αυτό τον καιρό απέδειξε πως μπορεί να αντισταθεί στην ποινικοποίηση των αγώνων του είτε αυτή προέρχεται από το υπουργείο και την κυβέρνηση με τις δυνάμεις καταστολής είτε από μεμονωμένους καθηγητές με την επιβολή μιας εξαντλητικής εξεταστικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου